Fakta Songkok
Songkok merupakan sejenis topi tradisional bagi orang Melayu.
Songkok juga dipakai sebagai pelangkap kepada baju Melayu yang dipakai untuk menghadiri
majlis-majlis tertentu. Songkok ini popular bagi masyarakat Melayu di Malaysia, Singapura, Indonesia dan selatan Thailand.
Songkok ini dikatakan berasal dari fez yang dipakai di Ottoman Turki. Ia menjadi simbol
identiti Islam dan menjadi popular di kalangan India Muslim dan menurut pakar
kemudiannya beransur menjadi songkok di Alam Melayu. Di Indonesia, songkok juga
dikenali dengan nama peci.
Dalam kesusteraan Melayu, songkok
telah disebut dalam Syair Siti Zubaidah Perang Cina (1840) "...berbaju putih
bersongkok merah....".
Di Indonesia,
songkok menjadi pemakaian kepala yang rasmi yang dipopularkan oleh Sukarno.
Songkok dipakai oleh rakyat Indonesia bagi majlis-majlis rasmi seperti upacara
perkahwinan atau cuti-cuti keagamaan seperti cuti hari Aidil Fitri dan Aidil Adha.
Bagi kalangan orang Melayu, songkok
menjadi pemakaian kepala yang rasmi ketika menghadiri uparaca-upacara rasmi
seperti upacara perkahwinan, solat jumaat, upacara keagaamaan dan sewaktu
menyambut Hari Raya Puasa dan Hari Raya Qurban.
Pada 19 Jun 2008, anggota dewan DAP
Gwee Tong Hiang disingkirkan dari dewan majlis Johor kerana tidak mematuhi kod
pakaian pakaian rasmi dan songkok.
credit:
https://ms.wikipedia.org/wiki/Songkok
Apa
itu Songkok?
Songkok merupakan sejenis topi tradisional bagi
masyarakat Melayu. Songkok dipakai sebagai pelengkap baju
melayu bagi menghadiri majlis-majlis
keramaian atau keagamaan. Songkok sangat popular bagi masyarakat Melayu di
Malaysia, Singapura, Indonesia dan di Selatan Thailand.
Songkok dikatakan berasal daripada penduduk Indonesia yang beragama Islam. Pada
asalnya, bentuk songkok adalah di dalam bentuk yang seakan-akan fez (juga
dikenali sebagai tarbus). Kebanyakannya dihasilkan di dalam warna hitam. Di
Indonesia songkok juga dikenali sebagai peci.
Di Indonesia, songkok menjadi pemakaian kepala rasmi yang pada awalnya dipopularkan
oleh Presiden
Sukarno. Songkok ini akan dipakai oleh
rakyat Indonesia bagi menghadiri majlis-majlis perkahwinan atau majlis
keagamaan seperti perayaan Aidil
Fitri dan Aidil
Adha.
Di kalangan masyarakat Melayu, songkok menjadi pemakaian kepala yang rasmi
ketika menghadiri upacara-upacara rasmi seperti majlis perkahwinan, solat jumaat,
upacara keagamaan dan perayaan seperti Hari Raya Puasa dan Hari Raya Qurban.
Songkok juga turut dipakai oleh pasukan tentera dan polis di Malaysia dan Brunei untuk upacara-upacara tertentu. Songkok terdiri daripada
berbagai-bagai saiz mengikut ukuran kepala si pemakai. Songkok boleh dipakai
kosong (warna hitam) atau diberi hiasan iaitu lilit yang boleh dipasang atau
dibuka.
Untuk mengetahui saiz songkok yang dipakai. kita perlu mengukur dengan
menggunakan tali pengukur yang akan dililit di sekitar kepala iaitu di bahagian
atas kening. Ukuran yang diambil adalah dalam ukuran inci. Sebagai contoh, jika
ukuran lilit kepala adalah 22", makan saiz sebenar songkok si pemakai
adalah 22 1/4". Tujuan saiz songkok dibesarkan 1/4" adalah bagi
memastikan pemakaian songkok yang selesa.
Sejarah
Songkok
Mengikut sejarah, penggunaan songkok menjadi kebiasaan
rakyat jelata di Kepulauan Melayu sekitar abad ke-13. Dikatakan berasal dari
fez yang dipakai di Ottoman Turki. Ia menjadi simbol identiti Islam dan menjadi
popular dikalangan India Muslim dan menurut pakar kemudiannya beransur menjadi
songkok di Alam Melayu. Di Indonesia, songkok juga dikenali dengan nama peci.
Di Negara lain seperi India,Pakistan dan Bangladesh, songkok turut dikenali
dengan nama Rum (Topi).
Dari analisa dan sedikit penyelidikan, songkok
(salah satu pakaian bangsa melayu) tidak dapat lari daripada di sinonimkan
dengan Islam. Buktinya adalah sunat kaum Muslimin untuk menutup kepala baik
ketika solat atau sebaliknya. Walaupun sebelum kedatangan songkok ke tanah jawi
ini, umat Melayu lebih gemar berdastar atau tanjak, ini secara tidak langsung
menunjukkan bangsa Melayu itu tetap mengikuti perkembangan semasa tanpa
meninggalkan syariat, adat, adab dan budaya.
sumber: http://kelabmelayunsdk.webs.com/apps/blog/entries/show/5563272-sejarah-busana-tradisi-lelaki-melayu
Jenis-jenis
Songkok
SONGKOK BUDAK
SONGKOK S.O.B
S.O.B Rata
S.O.B Tinggi
LILIT SONGKOK -Lilit Halus
-Lilit Songket
PROSES PEMBUATAN SONGKOK
·
Berikut adalah proses-proses di
dalam pembuatan songkok.
·
bahan yang digunakan sebagai rangka
dalam pembuatan songkok. Ia lebih dikenali sebagai polan. Ia dibuat daripada
suratkhabar lama dan cebisan kain. Polan akan dipotong mengikut saiz- saiz
songkok.
·
Menggunakan kulit yang digunakan
sebagai pelindung daripada peluh atau basah. Kulit juga digunakan bagi
mengekalkan bentuk songkok. Kulit dipotong selebar 1 1/2" dan dijahit di
sebelah dalam songkok.
·
Baldu adalah kain yang digunakan
untuk membalut rangka songkok yang telah siap dijahit. Baldu songkok terdiri
daripada dua jenis iaitu baldu biasa dan jenis tebal .Baldu akan dipotong
mengikut saiz songkok.
·
Seterusnya proses menjahit
baldu pula dilakukan untuk disatukan kepada rangka songkok. Kertas keras akan
dijahit bersama-sama baldu untuk membuat badan songkok.
·
Proses seterusnya adalah menyemat
baldu di bahagian kepala songkok dengan jarum. Setelah selesai disemat, sematan
tersebut akan dijahit supaya baldu tidak tanggal dari rangka songkok .
·
sumber: http://baldukubiru.blogspot.my/
Hukum Memakai Kopiah, Songkok dan Serban
Memakai serban dan kopiah adalah
sebahagian daripada Sunnah Nabi, ini berdasarkan sabdanya:
Sabda Rasulullah SAW:
دخل النبي صلى الله عليه وسلم مكة يوم الفتح و عليه عمامة سوداء
Maksud: “Nabi SAW memasuki Kota Mekah sewaktu pembebasan Mekah, baginda memakai
serban hitam”.
Pemakaian serban dan kopiah sudah sinonim dalam masyarakat Islam di seluruh
dunia dan ia juga telah dijadikan amalan seharian masyarakat walaupun di luar
urusan ibadah terhadap Allah. Justeru itu, adalah sukar bagi sesetengah
individu untuk menukar pemakaian serban dan kopiah kepada pemakaian songkok seperti
yang biasa dipakai oleh segelintir masyarakat Melayu.
Telah menjadi budaya masyarakat Islam setempat mengamalkan cara pemakaian
songkok atau kopiah mengikut tempat :
a. masyarakat Melayu Islam sebelah Pantai Timur memakai kopiah putih dan
serban.
b. masyarakat Melayu Islam sebelah Pantai Barat memakai songkok hitam.
Pada asalnya, kopiah dan songkok itu adalah sama dari segi rupa, bentuk dan
warna (berwarna putih atau hitam). Sementara serban pula dipakai bersama dengan
kopiah mengikut amalan Rasulullah S.A.W. Setelah perubahan zaman sehingga Zaman
Uthmaniyah, bentuk songkok diubahsuai menjadi tarbus. Kini, songkok dalam
budaya Melayu difahami dengan rupa hitam dan keras. Manakala, kopiah difahami
dengan warna putih dan lembut.
3 PANDANGAN ULAMA’
3.1 PANDANGAN ULAMA’ TERHADAP SERBAN & KOPIAH
Firman Allah Taala dalam Surah Al-A’raf ayat 31
“Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada setiap
kali kamu ke tempat ibadah ( atau mengerjakan sembahyang ) dan makanlah serta
minumlah, dan jangan pula kamu melampau-lampau; sesungguhnya Allah tidak suka
kepada orang-orang yang melampaui batas”.
Menurut Imam al-Mawardi, maksud berhias di dalam sembahyang ialah memakai
secantik-cantik pakaian . Manakala menurut pendapat Imam Abu Hayyan, zahir ayat
di atas menunjukkan bahawa berhias dengan secantik-secantik pakaian
(termasuklah memakai songkok dan berserban) bukan sahaja dituntut di dalam
sembahyang bahkan di luar waktu sembahyang (setiap masa dan ketika) .
Menurut Sheikh Mahmud Syaltut, ketika memberi jawapan kepada soalan berhubung
dengan sembahyang tanpa serban, kopiah atau songkok di kepala, beliau
berpendapat tidaklah menjadi syarat sah sembahyang dengan menutup kepala atau
tidak dan tidak pula disyaratkan jikalau untuk menutup kepala mesti dengan
penutup khas. Walaupun begitu, bagi seseorang Islam eloklah dia bersembahyang
dengan memakai serban, kopiah atau songkok dengan syarat tidak menutup dahi
ketika sujud.
At- Tarmizi dan Muslim meriwayatkan daripada Ja’far bin ‘Amrin bin Huraith,
daripada bapanya katanya:
رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم وعليه عمامة سوداء قد أرخى طرفيها بين كتفيه
Maksud: “Aku melihat Rasulullah SAW di yang memakai serban hitam di mana
Baginda melabuhkan kedua hujungnya di antara dua bahunya”.
Berkata pengarang kitab Al-Mishbah : Hassan bin Ali dan Ibnu Zubair pernah
memakai serban hitam ketika berkhutbah dan begitu juga Anas, Muawiyah, Ammar
dan lain-lain lagi. Dan adalah Sa’id bin Musayyib memakai serban hitam pada
hari raya puasa dan haji.
Berdasarkan yang demikian, sebahagian ulama berpendapat tidak perlu
mengkhususkan dirinya dengan memakai serban hitam sama ada hari Jumaat atau
hari-hari yang lain.
Berkata Imam Nawawi : “Memakai warna putih adalah lebih utama. Dan serban putih
adalah lebih sesuai sebagai perhiasan para ulama’ pada zaman ini”.
Muslim, At-Tirmizi dan Ibnu Majah meriwayatkan daripada Jabir R.A. katanya :
إن النبي صلى الله عليه وسلم دخل مكة وعليه عمامة سوداء
Maksud : “Bahawasanya Nabi S.A.W. memasuki kota Makkah dengan memakai serban
hitam.
Dalam hadis Jabir R.A. di atas, Rasulullah SAW memasuki kota Makkah dengan
memakai serban hitam dan hadis ini tidak pula menyebutkan adanya ekor serban di
antara kedia-dua bahu baginda.
Berkata Ibnu Qayyum : Hadis Jabir ini menunjukkan Baginda SAW tidak selamanya
menjuntaikan ekor serban baginda. Selain daripada itu, Baginda juga terkadang
melilitkan sebahagian serban itu ke bawah dagu, yang di antara tujuannya ialah
menjaga supaya serban itu tidak jatuh dari kepala. Dan tercapailah tujuan
memakai serban itu dengan mana-mana cara sekalipun.
Menurut Sheikh Muhammad Rasyid Reda, erti serban sebagaimana yang telah
disebutkan oleh sesetengah orang ialah setiap apa yang diikat di kepala sama
ada di bawah kopiah, atau di atas songkok, atau yang dililitkan ke atas kopiah,
atau sebagainya.
Sheikh Muhammad Rasyid Reda pernah ditanya adakah memakai serban itu sunnah
rasulullah SAW dan adakah orang yang memakai serban itu mendapat pahala. Untuk
menjawab soalan itu, beliau memberikan jawapan berikut :
”Telah tsabit dalam hadith bahawa Nabi SAW terkadang :
1. memakai serban di atas kopiah, dan inilah sering berlaku
2. memakai serban tanpa kopiah
3. memakai kopiah tanpa serban
Di akhir jawapannya, beliau berkata: Walaupun tidak ada datang perintah atau
sumber hukum (yang kuat) supaya mewajibkan memakai serban atas dasar sebagai
salah satu hukum agama dan syariat, tetapi barangsiapa yang memakainya dengan
niat menyerupai cara Rasulullah SAW berpakaian dan sebagai tanda kasih kepada
Baginda SAW, tentulah niat ini mendapat ganjaran pahala.”
Sabda Rasulullah SAW:
كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يلبس العمامة على القلانس
Maksud : “Sesungguhnya Rasulullah SAW memakai serban bersama kopiah”.
Imam Sayuti Rahimahullah berkata : “Apa yang disebutkan di atas menunjukkan bahawa
yang dipakai oleh Nabi SAW dan sahabat RA di bawah serban ialah al-Qalansuah
atau kopiah. Kalimat Kopiah yang disebutkan pula menunjukkan bahawa ianya
adalah lebih menyerupai sesuatu yang diperbuat dari jenis kain kapas dan bulu.
Al-Baihaqi pernah meriwayatkan daripada Ibnu Umar bahawa Nabi SAW memakai
kopiah putih. Ini menjelaskan bahawa pemakaian kopiah juga adalah sunnah
Rasulullah SAW.
Kesimpulannya Sesungguhnya menurut kajian para ahli dan pentahqiq hadith, tidak
ada satu pun hadith yang sahih mahupun hassan mengenai KEUTAMAAN/KELEBIHAN
memakai serban
melainkan disebut di dalam hadith-hadith bahawa Rasulullah memakainya.Dan sifat
hadith-hadith yang disebutkan di atas bertentangan dengan hadith mutawatir yang
lain.
3.2 PANDANGAN ULAMA’ TERHADAP SONGKOK
Songkok harus dipakai kerana tidak bertentangan dengan Islam dan ia merupakan
pakaian kebiasaan yang dipakai oleh masyarakat Melayu terutama semasa solat dan
dipakaikan bersama Baju Melayu. Asasnya kerana ia berkonsepkan sebagai penutup
kepala. Perbuatan menutup kepala bagi lelaki adalah Sunnah Nabi berdasarkan
mafhum hujah berikut:
Menurut Imam As-Sayuti yang diringkaskan dari buku ”Al-Hawi”nya (2:111-112) :
Berdasarkan keterangan lalu, Nabi Muhammad SAW pernah memakai kopiah putih dan
begitu juga Anas bin Malik RA. Dipadankan juga daripadanya bahawa sekiranya
serban atau kopiah tidak ada, Nabi SAW tidak akan membiarkan kepala Baginda
yang mulia terdedah begitu sahaja, akan tetapi Baginda akan membalutnya
sehingga sampai ke dahi”.
Berdasarkan pendapat Imam Sayuti di atas, pemakaian songkok adalah diharuskan
sebagai satu konsep menutup kepala sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah
SAW yang tidak akan membiarkan kepala Baginda yang mulia terdedah begitu sahaja
tanpa penutup kepala.
Berdasarkan kepada hujah Imam Sayuti sebelum ini berkenaan dengan maksud
Qalansuah (bahawa ianya adalah lebih menyerupai sesuatu yang diperbuat dari
jenis kain kapas dan bulu), songkok juga boleh dikategorikan sebagai Qalansuah.
RUMUSAN / KESIMPULAN ISU
Berdasarkan kepada hujah-hujah atau dalil-dalil di atas jelaslah bahawa
pemakaian serban dan kopiah adalah merupakan sunnah Rasulullah SAW. Ia perlu
dihayati setiap masa sama ada di dalam atau di luar solat. Di samping ianya
menunjukkan ketaqwaan, kehebatan, kewibawaan, keilmuan si pemakainya.
Berdasarkan fakta di atas juga pemakaian songkok juga diharuskan kerana tidak
ada sebarang percanggahan dengan hukum Islam dan ianya berkonsepkan penutup
kepala seperti serban dan kopiah. Ia merupakan budaya masyarakat setempat di
mana mereka memakai songkok ketika beribadah dan ketika menyambut hari-hari
kebesaran Islam.
Merujuk kepada Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.7/2001 (Garis Panduan Pakaian Guru
Ketika Bertugas di Sekolah bertarikh 7hb Jun 2001), pihak Kementerian Pelajaran
Malaysia menggalakkan pemakaian songkok untuk menunjukkan keseragaman dalam
berpakaian kepada penjawat awam semasa bertugas atau menjalankan urusan rasmi.
Adalah diharapkan pegawai & kakitangan KPM mematuhi pekeliling dengan
menyeragamkan pemakaian songkok kerana ia tidak bercanggah dengan syariat Islam
disamping mentaati dan mematuhi Ulil Amri
Walaubagaimanapun sekiranya pegawai & kakitangan KPM ingin memakai serban
dan kopiah , bolehlah berbuat demikian di luar tugas rasmi.
Sekiranya individu muslim itu tidak memakai songkok,ianya tidak menjejaskan
keimanan, ketaqwaan , kehebatan dan kelimuan individu tersebut. Namun,
pemakaiannya adalah lebih baik.
Pemakaian songkok juga diharuskan dengan syarat ia bersih dari sebarang
kekotoran dan najis. Ciri-ciri utama pakaian Rasulullah S.A.W ialah menutup
aurat, tidak bermegah-megah, tidak tasyabbuh (menyerupai) pakaian agama lain
disertai dengan iman, ihsan dan taqwa. Itulah pakaian Islam. Tidak tertakhluk
kepada jubah atau serban sahaja.
Mengenai alasan songkok tidak boleh dibasuh apabila terkena najis, itu
bergantung kepada penjagaan seseorang. Manakala alasan songkok yang lama tidak
dibasuh adalah najis adalah disandarkan kepada syak dan waham semata-mata.
Sedangkan kaedah sebenar usul fiqh “keyakinan tidak boleh dihilangkan dengan
syak”.
Sumber: http://nmcollection.blogspot.my/
Artikel 1: Mahkota
Lelaki Melayu / The Malay Men's Crown
MEMOTONG pelan badan dan tampuk merupakan proses yang perlu
dibuatdengan teliti dalam pembuatan songkok.
Mahkota’ lelaki Melayu
Oleh SADATUL MAHIRAN ROSLI
SETIAP tahun apabila tiba sahaja bulan Ramadan, beliau akan
sibuk menerima beratus-ratus tempahan yang datang bertimpa-timpa di kedai songkoknya
di Pasar Minggu, Kampung Baru, Kuala Lumpur.Dikelilingi dengan kotak-kotak
berisi songkok yang memenuhi bahagian hadapan dan belakang kedai, Deni Yustin,
adalah antara pembuat songkok generasi muda yang begitu tekun melakukan kerjaya
itu.Walaupun masih muda dan baru dalam kerjaya ini, Deni mampu bermegah dengan
kerja tangannya memandangkan beliau adalah antara beberapa orang sahaja pembuat
songkok yang dikenali di Lembah Klang.Setiap kali tibanya Ramadan, beliau
mempunyai sebab untuk tersenyum kerana pada masa ini beliau mampu mendapat
pulangan berganda.Sejak kecil lagi Deni telah didedahkan dengan pembuatan
songkok oleh bapa dan ibunya, bahkan itulah juga sumber rezeki bagi
membesarkannya lima beradik.Ibu bapanya yang telah berhijrah ke Malaysia dari
Bukit Tinggi, Indonesia, sejak 30 tahun lalu telah memulakan perniagaan songkok
dikenali sebagai Kedai Songkok Kampung Baru.Bagaimanapun, apabila ibunya, Hilma
Nawawi meninggal dunia pada tahun 1996 dan diikuti bapanya, Yustin Sutan
Pangulu Johan (2006), tiada siapa di kalangan adik-beradik yang ingin
meneruskan perniagaan tersebut.Deni, lulusan Diploma Pengurusan Perniagaan dari
Universiti Tun Abdul Razak, akhirnya secara sukarela meneruskan industri
keluarganya demi memastikan ia tidak berkubur begitu sahaja.Anak muda yang
berusia 32 tahun dan masih bujang ini, tidak menjangka akan menghabiskan waktu
mudanya sebagai pembuat songkok dan bukannya menjawat jawatan tinggi di sektor
swasta atau kerajaan setaraf dengan kelulusannya.Namun, beliau reda dengan takdirnya
dan berazam akan menaikkan martabat songkok keluaran kedainya ke serata
Malaysia.Menurutnya yang baru dua tahun mengambil alih perniagaan itu, minat
terhadap pembuatan songkok berputik sejak waktu kecil lagi apabila melihat
bapa, ibu dan ibu saudaranya menjadikan produk tersebut sebagai sumber
rezeki.Tetapi kerana kewajipannya untuk meneruskan pelajaran sehingga ke
peringkat tinggi terpaksa dia beralah sebentar.“Setelah tamat pengajian dan
tiada pekerjaan, kemudian ayah pula meninggal, maka saya terus mengambil alih
perniagaan ini. Ini bukan satu pekerjaan hina, bahkan cukup mulia dan saya
bangga kerana songkok merupakan salah satu kelengkapan pakaian yang diletakkan
di atas kepala, maruah yang tertinggi sekali.“Bahkan saya juga gembira songkok
adalah kelengkapan kita menunaikan solat lima waktu, dipakai semasa hari
perayaan dan keramaian,” katanya ketika ditemui di kedainya di Pasar Minggu
Kampung Baru, Kuala Lumpur, baru-baru ini.Ditanya siapakah orang kenamaan yang
pernah membeli songkok buatan kedainya, kata Deni: “Antaranya ialah bekas Yang
Dipertuan Agong yang juga Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra
Jamalullail dan Pengerusi Ambank, Tan Sri Azman Hashim dan beberapa agensi
kerajaan seperti dari Padiberas Nasional Berhad (Bernas) dan Pusat Kebudayaan
Universiti Malaya dan ramai lagi.”Ujarnya, kakak dan abangnya turut memasarkan
songkok keluaran kedainya di Pasar Larkin, Johor Bahru.“Selain itu, kedainya
juga melantik beberapa pengedar di Temerloh, Shah Alam, Sungai Buloh, Kuala
Lumpur dan lain-lain,” katanya.Jika dahulu, Deni bersama ayahnya mengusahakan
songkok ini, tapi sekarang dia berseorangan. Beliaulah yang menguruskan
segala-galanya tanpa pekerja yang membantunya.“Susah nak dapat pembantu, orang
muda tidak mahu bekerja macam ini dan rata-rata tidak ada pengalaman pula. Tak
apalah, saya akan usahanya seorang diri sekalipun terpaksa melakukan banyak
kerja dalam satu masa,” ujarnya.Deni juga dalam masa yang sama menyatakan
kebimbangan, seni membuat songkok di negara ini akan pupus memandangkan
tiadanya program atau usaha daripada kerajaan untuk menggalakkan lebih ramai
belia menceburi bidang itu.“Malahan saya sendiri bimbang kerana tiada siapa
akan mewarisi kemahiran saya. Jika ditakdirkan saya berkahwin dan mempunyai
anak suatu hari nanti, saya akan cuba turunkan ilmu padanya tapi belum tentu
juga dia berminat,’’ jelasnya.Beliau berkata, jika kerajaan boleh mewujudkan
program untuk memulihara bangunan-bangunan bersejarah dan kebudayaan tradisi,
usaha yang sama perlu dilakukan kepada kerjaya membuat songkok.“Songkok adalah
sebahagian daripada pakaian tradisi Melayu. Kita perlu ada usaha untuk
menggalakkan golongan belia supaya menjadi pembuat songkok atau kemungkinan
mewujudkan industri membuat songkok di sini,'' katanyaKata Deni, permintaan
terhadap songkok ini akan bertambah apabila bulan puasa.“Oleh itu saya terpaksa
menambahkan pengeluaran apabila tiba waktu itu. Selalunya, satu hari saya boleh
menyiapkan hampir 100 biji songkok dengan menyambungkan kepala ke badan, tetapi
jika perlu pasang baldu lengkap, hanya 40 biji kerana ia memakan waktu yang
lama dan rumit,'' katanya.Tambahnya, songkok masih merupakan ‘mahkota’ bagi
lelaki Melayu terutama yang masih setia mengangkat warisan budaya bangsa.Sebuah
songkok yang dipakai, jika dipadankan dengan sepasang baju Melayu, akan
membuatkan seseorang itu kelihatan tampan dan bergaya.Malah songkok turut
melambangkan imej bersopan-santun yang masih menjadi tunjang budaya bangsa kita
yang cukup terkenal di serata dunia.Justeru itu, katanya, menjelang hari-hari
perayaan, kenduri dan perkahwinan, songkok terus menjadi tradisi bagi generasi
masa kini.Kata anak muda ini, songkok terdiri daripada songkok rendah dan
tinggi manakala jenis kain pula baldu gred 1 (3 Crown) dari Jerman dan Korea
untuk songkok SOB (songkok orang besar-tinggi), baldu gred 2 (Hymilon) dari
Jepun dan baldu biasa (kabul) dari Korea dan China.“Baldu mahal selalunya
sensitif, jika kena air ia perlu dikeringkan dahulu, berbeza dengan biasa yang
lebih tahan.“Songkok ini juga mempunyai aksesorinya, ada yang berenda songket
dan satin bagi menyerikan lagi si pemakai.“Begitu juga dengan tingginya, yang
biasa ialah 11 sentimeter (cm) tetapi kebanyakan songkok SOB tingginya ialah
12.7 cm,” katanya.Harganya pula dari RM9 untuk kanak-kanak, dewasa (RM16),
tinggi (RM25) dan SOB (RM45). Songkok berenda songket dan satin berharga
RM28.“Kebanyakan bahan untuk membuat songkok ini dibawa dari Bukit Tinggi
kerana harganya lebih murah berbanding di sini,” katanya.Proses membuat
songkok* Buat pelan badan daripada kertas suratkhabar, kain perca dan kain
satin.* Buat pelan tampuk.* Potong pelan badan dan tampuk ikut ukuran.* Potong
kain baldu untuk badan dan tampuk ikut saiz.* Ukur saiz pelan untuk badan pada
kertas kadbod.* Pasang badan pada kain baldu hitam dan lace plastik.* Tampal
sambung ke badan untuk dijadikan songkok.* Pasang kain baldu dengan badan
sekali.* Pasang kepala.
Songkok tiga generasi
Oleh IZYAN LIYANA MOHD. DARIF
izyanliyana.mdarif@kosmo.com.my
izyanliyana.mdarif@kosmo.com.my
Selepas tiga dekad menjahit dan menjual songkok, Mustafa
Maarof amat mengerti pentingnya seni songkok.
SEJAK usia 12 tahun, Mustafa Maarof mula menunjukkan minat
menjahit bahagian tepi songkok. Saban hari selepas habis waktu sekolah Mustafa
akan membantu bapanya menyiapkan songkok yang ditempah pelanggan.
Mustafa mengambil alih perniagaan tersebut selepas bapanya,
Maarof Mohd. Syarif meninggal dunia. Ketika itu Mustafa baru berumur 28 tahun.
Hari ini Mustafa, 40, mampu membuat sebuah songkok dalam
masa tidak sampai sejam. Sebanyak 20 buah songkok dapat disudahkannya dalam
sehari.
Selepas hampir tiga dekad terlibat dalam perniagaan itu,
Mustafa cukup mahir mengenai selok belok songkok.
"Saya akan pastikan bahagian bumbung dan dinding
songkok dijahit, bukan digam. Ini bagi memastikan kedua-dua bahagian tersebut
tahan lebih lama.
"Setiap kali menerima tempahan ini bermakna saya diberi
kepercayaan oleh pelanggan.
"Selain menyiapkan kerja dalam tempoh yang diberikan,
saya juga perlu menggunakan material yang berkualiti," ujar Mustafa ketika
ditemui di kedainya di Kampung Datuk Keramat, Kuala Lumpur.
Penutup kepala tradisional Melayu yang lebih dikenali
sebagai songkok lazimnya dipakai bersama baju Melayu.
Ia direka daripada kain kosong berwarna hitam atau bersulam
yang diperbuat daripada kain kapas atau baldu.
Pemakaian songkok merupakan salah satu tradisi yang
diamalkan oleh masyarakat Melayu sejak dulu lagi.
Kebiasaannya, ia dipakai pada majlis-majlis tertentu seperti
hari raya, perkahwinan, kenduri, acara pengebumian, solat dan pertabalan.
Mustafa, bapa kepada seorang anak, memberitahu, koleksi
songkok yang terdapat di kedainya menggunakan fabrik baldu jenis 3 Crown yang
diimport dari Korea dan Jerman.
Fabrik itu bukan sahaja lembut dan tahan lama, malah kalis
air.
Mustafa yang dibantu oleh abangnya, Maharyoyo Maarof, 53,
menjelaskan, setiap tahun jualan songkok di kedainya meningkat, lebih-lebih
lagi menjelang hari raya.
"Songkok tidak hanya untuk musim perayaan, sebaliknya
saya juga mendapat tempahan untuk majlis-majlis korporat dan untuk pelajar
sekolah," jelasnya.
Menurut beliau, pendapatannya pada musim hari raya boleh
mencecah RM30,000.
Kedai songkok yang dikenali sebagai M. Djohan Tailor itu
diasaskan oleh datuknya, Mohd. Syarif sejak tahun 1935.
Datuknya berasal dari Paya Kumbung, Minangkabau, Sumatera,
Indonesia sebelum berhijrah ke Grik, Perak, dan selepas itu berpindah ke Kuala
Lumpur.
Menurut Mustafa, pada peringkat awal menjahit songkok, dia
mengakui kerja itu agak sukar kerana ia memerlukan ketelitian.
"Sikap sambil lewa atau cuai ketika menjahit songkok
boleh merosakkan rupa bentuk songkok, sekali gus mencacatkan penampilan si
pemakai.
"Songkok akan jadi senget dan bahagian dinding serta
bumbungnya mudah tertanggal. Malah pelanggan juga tidak akan rasa selesa
memakai songkok tersebut," ujarnya.
Tambah Mustafa, jangka hayat sebuah songkok boleh bertahan
antara tiga hingga lima tahun jika ia dijaga dengan baik.
Kata Mustafa, proses membuat songkok yang paling sukar ialah
untuk mencantumkan bahagian bumbung dan dinding songkok.
Kedua-dua bahagian tersebut dilapisi dengan kertas akhbar
lama yang banyak. Di bahagian dinding saja dilapisi dengan 12 helai kertas
akbar bersaiz besar, manakala sebanyak 10 helai kertas saiz kompak digunakan
untuk bumbungnya.
PROSES mencantumkan bahagian bumbung dan dinding songkok
merupakan proses paling rumit.
Sebelum dijahit dengan mesin, bahagian bumbung dan dinding
perlu dicantumkan secara manual menggunakan jarum peniti khas.
Kadangkala proses manual itu boleh menyebabkan luka-luka
kecil di jari akibat tercucuk jarum.
"Mengapa surat khabar? Ia mudah diperoleh dan murah.
Namun, kami akan memikirkan kertas yang sesuai dibuat songkok sekiranya
akhbarUtusan Malaysia bertukar ke saiz kompak pula," tambahnya
sambil ketawa ketika tangannya laju memotong bumbung songkok berbentuk bujur.
Saiz kepala kanak-kanak ialah antara 17 hingga 20 inci,
manakala kepala orang dewasa ialah 21 hingga 23 inci.
Di M. Djohan Tailor, pelanggan berpeluang memilih songkok
yang dikenali sebagai Tun setinggi empat inci setengah, songkok biasa, kopiah
dan tarbus.
Maarof juga menerima tempahan daripada pelanggan yang
inginkan aksesori tambahan yang dililit di sekeliling dinding songkok.
Antaranya termasuklah lilitan bercorak, kain songket atau
batik atau yang sedondon dengan baju Melayu.
Maarof yang juga bekerja sambilan sebagai pemandu bas dan
limosin hotel melahirkan rasa gembira kerana pernah menerima tempahan daripada
golongan kenamaan dan selebriti tempatan.
Lebih mengujakan apabila beliau diberi kepercayaan menjahit
60 buah songkok untuk kontinjen Malaysia pada majlis pembukaan rasmi Sukan
Olimpik Athens 2004 di Greece.
Simbol penuh kemuliaan
SETIAP kali menjelang musim hari raya, pengacara Gerak Geri
Gasing Astro Ria, Zoey sudah terbiasa memakai songkok. Begitu juga ketika
mengaji atau ke surau.
“Saya mula pakai songkok pada usia dua tahun. Setakat ini
saya mempunyai empat biji songkok.
“Saya tidak beli songkok setiap tahun kerana kebanyakan
songkok saya tahan lama kerana ia dijaga dengan baik,” kata Zoey atau nama
sebenarnya, Mohd. Hairey Azhar Abdul Rahman, 24.
Jika diberi pilihan antara songkok dan kopiah, dia lebih
menggemari songkok kerana penampilannya nampak lebih segak dan sesuai dengan
bentuk mukanya.
“Sekalipun terdapat pelbagai pilihan songkok bercorak di
pasaran, saya tetap memilih songkok tanpa corak kerana ia nampak ringkas,”
ujarnya yang akan menyimpan songkok yang sudah dipakai di dalam kotak.
Penyanyi Dafi pula memakai songkok jika dia berbaju Melayu.
Dia menggemari songkok tanpa corak dan tinggi bagi mengelakkan gaya rambutnya
rosak.
Tidak membeli songkok setiap tahun, Dafi atau nama
sebenarnya, Gadaffi Ismail Sabri, 19, akan menjaga songkoknya dengan baik.
“Saya akan pastikan songkok yang dibeli berkualiti dan
dijaga baik supaya tahan lama,” katanya yang memakai songkok bersaiz 22 inci.
Bagaimanapun, untuk sesi fotografi atau membuat persembahan, lazimnya Dafi akan
memakai songkok yang bercorak.
“Sejak kecil lagi saya sudah didedahkan dengan pemakaian
songkok ketika bersolat, mengaji al-Quran dan digayakan bersama baju Melayu.
“Malah, imej bersongkok bukan sesuatu yang pelik, selain
dipakai pada majlis formal dan musim perayaan, ia turut dipakai oleh para
pelajar sekolah dan petugas hotel,” kata penceramah bebas, Akhil Abdul Hayy,
40, ketika dihubungi.
Beliau yang pernah popular sebagai penyanyi rock untuk
kumpulan D’Riyadh sekitar tahun 1980-an berpendapat, lelaki Melayu tampak segak
dengan bersongkok.
Bagaimanapun, beliau lebih menggemari topi salji bagi
memudahkannya mendekati masyarakat. Anak kelahiran Gopeng, Perak ini juga
mempunyai lebih 20 pasang topi salji.
“Remaja pada hari ini meminati sesebuah ceramah yang disampaikan
dengan gaya santai dan tidak terlalu berat. Sebagai jalan tengah saya
menyarungkan topi salji pelbagai rona berbanding songkok agar ceramah saya
nampak ringan,” katanya.
Sementera itu, pendakwah bebas dan pakar motivasi, Profesor
Madya Md. Izuddin Ali menasihati supaya si pemakai songkok menghormati songkok
dari segi pemakaian, cara kita menjaga dan menyimpannya.
Kedudukan songkok yang dipakai di atas kepala membawa makna
yang tersirat.
“Ia mendidik supaya kita bersikap merendahkan diri. Ini
kerana walau setinggi mana pun darjat dan kedudukan kita, masih terdapat
perkara lain yang lebih tinggi dan berkuasa daripada kita,” ujarnya.
Tambah beliau, penggunaan songkok sering dikaitkan dengan
tempat dan imej seperti masjid atau majlis-majlis rasmi. Sehubungan itu, jika
ia dipakai pada majlis yang bukan tempatnya, maka masyarakat akan memandang
sinis terhadap orang yang berbuat demikian.
Great demand for Hardy’s famed songkok
TUMPAT: Business during Hari Raya has always boomed for
songkok manufacturer Hardy Shamie Arifin and this year’s demand has been
tremendous due to the Umno general assembly in December.
The 42-year-old has received more than 13,000 bookings for
his stylish, yet traditional Malay headgear.
He said this was almost a 100% increase compared to last
year because of Hari Raya and the assembly where party elections would be held.
Hardy, who is of Indonesian descent from Padang in Sumatra,
learned to design and produce the songkok from his father Shamie Arifin.
The family business has thrived at Kampung Baia in Pasir
Pekan since the 1970s.
”The art of songkok making is a family trade secret for the
past 90 years,” said Hardy when met at his outlet here.
He has been working round-the-clock with the help of his
wife Norsuria Mohd Zam, 40, and seven assistants as he needs to finish the
orders before the end of Ramadan,
Orders have also come from wholesalers in Kuala Lumpur,
Kuantan and Johor.
Due to his reputation, Hardy also received calls from
supermarket operators who are keen to market his product.
There are various designs and types of songkok. Some are
reserved for occasions such as meeting royalty, festivals or weddings.
Prices for his songkok range from RM8 to RM75.
Hardy said he has three types of designs which differ based
on the hand weaving of the threads and quality of the textile used.
He hopes to start a chain of songkok outlets in major
shopping malls throughout the country, besides holding visits for tourists to
see how the headgear is made.
'Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas'. Itulah perumpamaan
lama yang boleh dikaitkan dengan tradisi masyarakat Melayu dalam memartabatkan
seni warisan dan budaya Melayu.
Selain memelihara nilai keagungan kraf tempatan, tenunan
songket dan batik, songkok adalah antara seni kraftangan yang sinonim dengan budaya
kita hari ini, lebih-lebih lagi bagi golongan lelaki.
Menariknya, setiap kali Aidilfitri menjelma, songkok pasti
menjadi pilihan. Selain kopiah, terbus mahu pun ketayap, songkok menjadi elemen
fesyen utama untuk digayakan bersama baju Melayu, agar si pemakai tampil kacak
dan bergaya pada pagi hari raya. Menyedari nilai warisan bangsa yang perlu
dijaga, pembuat songkok, Martis Marwan, 58, menjalankan perniagaan menjahit
penutup mahkota lelaki itu di rumahnya di Kampung Baru, Kuala Lumpur.
Sejak lebih dua dekad beroperasi, Martis mengakui bidang
pembuatan songkok sememangnya memerlukan kesabaran dan ketukangan yang teliti.
Ini kerana hasilnya dapat mencerminkan nilai peribadi pembuatnya.
MARTIS mengambil masa selama 15 minit untuk menyiap sebiji
songkok. Bercerita tentang awal penglibatannya: "Dulunya, pada awal tahun
1980-an, saya mengambil tempahan menjahit baju kurung dan baju Melayu di sebuah
kedai di Jalan Raja Bot, Chow Kit. Ketika itu, tidak pernah terlintas langsung
saya untuk menjahit songkok."Kelebihan menjahit songkok adalah kerana cara
jahitan dan konsep potongan kain dan kertasnya sama dan tidak pernah berubah.
Berbanding baju kurung, ia memerlukan lakaran dan potongan yang berlainan
konsep, bergantung kepada kehendak dan cita rasa pelanggan."Sebenarnya,
membuat songkok memerlukan ketelitian dan masa pertukangan yang lama. Sebab
itulah pada zaman sekarang, agak susah sedikit nak peroleh songkok yang
berkualiti tinggi.
Pada hari ini, songkok banyak yang dibuat menggunakan mesin,
jadi kehalusan kerja tangannya sudah hilang," katanya.Menyedari pemakaian
songkok merupakan identiti lelaki Melayu, Martis mempelajari cara pembuatan
songkok, hasil tunjuk ajar seorang majikannya Adnan.
PEMBUATAN songkok memerlukan kesabaran dan ketukangan yang
teliti."Saya hanya pandai membuat songkok setelah beberapa bulan belajar
dengannya. Bantuan yang diberikan menerusi pinjaman mesin ketika itu, memberi
peluang kepada saya membuka perniagaan secara kecil-kecilan, dengan bermodalkan
wang bernilai RM500.Bercerita tentang sambutan menjelang musim perayaan,
permintaan pasaran kini lebih menggalakkan kerana masyarakat menyedari
kepentingan menghargai warisan tradisi ini. "Permintaan songkok pada masa
kini amat menggalakkan, selain digayakan semasa Aidilfitri, songkok juga
menjadi salah satu pakaian rasmi pada majlis-majlis korporat lain. "Malah,
selain menjadi salah satu kelengkapan pakaian persekolahan bagi pelajar dan
pasukan beruniform seperti polis dan tentera, pemakaian songkok bercorak
bendera Malaysia juga boleh dipakai sempena meraikan Hari Kemerdekaan,"
jelasnya.
Kini, songkok turut diberi nafas baru dengan lilitan songket
tenun dan batik mahu pun disematkan kerongsang.Sentuhan asli songkok Martis itu
begitu mendapat sambutan hebat daripada para pemborong dan pembeli di sekitar
Lembah Klang, Selangor dan Pahang.
SONGKOK turut dikomersialkan dengan lilitan songket tenun
mahupun batik."Tiga bulan sebelum menyambut Ramadan, saya sudah menerima
tempahan daripada para pemborong dan penjual songkok."Kebiasaannya,
beberapa minggu sebelum menyambut Aidilfitri, saya terpaksa menolak tempahan
pada saat akhir," katanya.
Menceritakan keunikan songkok, ia terbahagi kepada dua
jenis. Satu yang biasa dan satu lagi dipanggil songkok tinggi kerana selain
mahal, ia menggunakan fabrik baldu hitam sebagai bahan utama dalam
pembuatannya.Apakah perkara yang paling sukar dalam proses pembuatan songkok?
Ketika hendak memasang bahagian kepala songkok atau menampal bumbung dan
dinding songkok. Ini kerana, ia memerlukan tenaga yang lebih bagi mendapatkan
hasil yang kemas."Bahagian ini, paling susah nak buat sebab menggunakan
kertas yang tebal. Jadi, sekiranya tidak dijahit dan disambung dengan betul, ia
akan mempengaruhi reka bentuk songkok tersebut sekali gus jarum mesin akan
mudah patah. "Sebab itulah, saya mengambil masa selama 15 minit untuk
menjahit satu songkok, walaupun bahan-bahan pembuatannya siap dijahit seperti
kertas kepala songkok dan pelapik dindingnya.
PEMAKAIAN songkok melambangkan identiti lelaki
Melayu."Namun, untuk memasang dan menjahitnya, ia memerlukan daya fikiran
dan tenaga yang kuat," jelas ibu tunggal kepada tiga cahaya mata ini.
Apakah cabaran sepanjang bergelar pembuat songkok? Jelas Martis, kerenah para
pelanggan antara perkara yang sentiasa menjadi ingatan buat beliau sehingga
hari ini."Pernah sekali, akibat terlalu mempercayai seorang pelanggan
tetap, hutang membeli songkok tidak dibayar, sehingga berkali-kali dia
berjanji, namun tidak ditunaikan."Malah, ada pula yang suruh saya
menjahitnya sekali lagi, dek kerana tidak suka dengan rupa bentuk songkok yang
bersaiz empat segi," ujarnya.
Dalam sehari, Martis boleh menyiapkan 20 songkok yang dijual
setiap satu pada harga borong antara RM7.50 hingga RM15.Keupayaan dan kecekalan
yang dipamerkan Martis sepanjang bergelar pembuat songkok ini jelas terbukti
apabila mesin jahit songkok yang dibelinya sejak 10 tahun lalu, bertahan
sehingga hari ini.
Artikel 5: Company keeps ‘songkok tinggi’ tradition
alive
Company keeps ‘songkok tinggi’ tradition alive
By FARIK ZOLKEPLI
JOHOR BARU: The classic Johor songkok tinggi (tall songkok) is much sought after, especially during the Hari Raya Aidilfitri season.
Mohd Fahirurazi Yahya, 27, said the songkok tinggi is typical to Johor.
“Many of Johor’s Malay leaders wore the songkok to symbolise the state’s Malay history.
“Our songkok is unique as it is taller than the songkok normally worn by Malays,” he said when met at the Ramadan bazaar in Taman Suria here yesterday.
Fahirurazi, who runs the Sinar Songkok Melayu company, said his father Yahya Lajib, 55, started the business in Felda Kahang Barat in Kluang some 20 years ago.
They now have several shops in Kluang and elsewhere in Johor as well as a stall at the bazaar.
Stall’s specialty: Fahirurazi showing his merchandise at the Ramadan bazaar yesterday.
“Not many people make this songkok. We even have loyal customers from Singapore who love the songkok as they think it is different and unique,” he said.
The songkok Fahirurazi makes comes in various heights, from 11.4cm to the tallest at 14cm.They are made from the best quality velvet.
He said his stall at the bazaar would be open until the eve of Hari Raya as demand was good.
“We are used to last-minute shoppers. We sold about 200 songkok tinggi last year,” he said.
Fahirurazi said the company has also started selling another type of hat, the fez, to test the response from customers.
“The fez is very popular in Arabic countries. We want to see the response from Malaysians,” he said.
Company keeps ‘songkok tinggi’ tradition alive
By FARIK ZOLKEPLI
JOHOR BARU: The classic Johor songkok tinggi (tall songkok) is much sought after, especially during the Hari Raya Aidilfitri season.
Mohd Fahirurazi Yahya, 27, said the songkok tinggi is typical to Johor.
“Many of Johor’s Malay leaders wore the songkok to symbolise the state’s Malay history.
“Our songkok is unique as it is taller than the songkok normally worn by Malays,” he said when met at the Ramadan bazaar in Taman Suria here yesterday.
Fahirurazi, who runs the Sinar Songkok Melayu company, said his father Yahya Lajib, 55, started the business in Felda Kahang Barat in Kluang some 20 years ago.
They now have several shops in Kluang and elsewhere in Johor as well as a stall at the bazaar.
Stall’s specialty: Fahirurazi showing his merchandise at the Ramadan bazaar yesterday.
“Not many people make this songkok. We even have loyal customers from Singapore who love the songkok as they think it is different and unique,” he said.
The songkok Fahirurazi makes comes in various heights, from 11.4cm to the tallest at 14cm.They are made from the best quality velvet.
He said his stall at the bazaar would be open until the eve of Hari Raya as demand was good.
“We are used to last-minute shoppers. We sold about 200 songkok tinggi last year,” he said.
Fahirurazi said the company has also started selling another type of hat, the fez, to test the response from customers.
“The fez is very popular in Arabic countries. We want to see the response from Malaysians,” he said.
PELUANG PERNIAGAAN DI BULAN RAYA YG AKAN DATANG
As'salamualaikum semua ahli2 Melayu-Trade,Saya mewakili syarikat saya, MTAC Sdn Bhd, sebuahsyarikat bertaraf bumiputera yang membekal Butang BajuMelayu dan Kotak Songkok diperbuat daripada plastik didalam enam warna (hitam, putih, lutsinar(transparent), hijau, cokelat dan biru tua).
Butang saya sudah berada di pasaran sejak tahun 1993 lagi dandianggap bertaraf "medium range" kerana harga retaildi pasaran adalah sekitar RM 50 untuk satu setmengandungi 5 butang dalam kotaknya sendiri. Pemborongserta pengedar yang membeli butang tersebut pada hargaRM 35 akan meraut keuntungan kasar sebanyak RM 15 satuset atau +42% setiap set. Butang2 tersebut agak unikdan nampak eksklusif, lain daripada yang diimpot dari Korea atau India serta kualitinya jelas lebih unggul.
Syarat untuk mendapatkan "taraf pemborong/agen" untukmenikmati harga special/borong tersebut adalah setiappembelian hendaklah minima 100 set butang dan bayaranC.O.D. Jika saudara ingin membeli kurang daripadajumlah minima ini, harganya sama seperti harga retail,iaitu RM 50 setiap satu, dan selepas itu, saudarasendiri tetapkan harga jualannya di pasaran (eg. RM70, etc.) untuk menentukan berapa banyak untung akandinikmati.
Kotak songkok pula di jual dengan harga retail dipasaran pada harga RM 12 setiap unit. Hargaborong/agen pula adalah RM 5.50, maka untung kasaradalah RM 6.50 setiap satu, ataupun dari segi %, ianyadalah +118%. Untuk kotak songkok, harga borong/agendinikmati apabila kuantiti minimanya adalah 40 unit(warna2 boleh di campur). Harga2 tersebut adalah sah untuk pengambilan diLembah Klang, maklumlah untuk permintaan luar KL,harus ditambah kos penghantaran dengan Pos Laju.Sila lihat gambar butang serta kotak songkok sayayang dilampirkan bersama e-mel ini.
Semua pertanyaan boleh ditujukan kepada e-melpejabat saya di mtacsb@tm.net.my kerana laman web sayadi www.mtac.com.my masih di dalam proses pembinaan.Sekian, terima kasih. Selamat berniaga terutamamenjelang Ramadhan yang akan tiba tidak lama lagi.
Yang benar,
Idris Mokhtar
(Pengarah Urusan)
MTAC Sdn Bhd
(No. Sykt. 360109-M; MOF 357-02001291)
Blok A-1, Tingkat 7, Wisma Yakin,
Jalan Masjid India, 50100 KL.
Tel (03) 2694-4828 / Fax (03) 2694-4817 / E-mel: mtacsb@tm.net.my
As'salamualaikum semua ahli2 Melayu-Trade,Saya mewakili syarikat saya, MTAC Sdn Bhd, sebuahsyarikat bertaraf bumiputera yang membekal Butang BajuMelayu dan Kotak Songkok diperbuat daripada plastik didalam enam warna (hitam, putih, lutsinar(transparent), hijau, cokelat dan biru tua).
Butang saya sudah berada di pasaran sejak tahun 1993 lagi dandianggap bertaraf "medium range" kerana harga retaildi pasaran adalah sekitar RM 50 untuk satu setmengandungi 5 butang dalam kotaknya sendiri. Pemborongserta pengedar yang membeli butang tersebut pada hargaRM 35 akan meraut keuntungan kasar sebanyak RM 15 satuset atau +42% setiap set. Butang2 tersebut agak unikdan nampak eksklusif, lain daripada yang diimpot dari Korea atau India serta kualitinya jelas lebih unggul.
Syarat untuk mendapatkan "taraf pemborong/agen" untukmenikmati harga special/borong tersebut adalah setiappembelian hendaklah minima 100 set butang dan bayaranC.O.D. Jika saudara ingin membeli kurang daripadajumlah minima ini, harganya sama seperti harga retail,iaitu RM 50 setiap satu, dan selepas itu, saudarasendiri tetapkan harga jualannya di pasaran (eg. RM70, etc.) untuk menentukan berapa banyak untung akandinikmati.
Kotak songkok pula di jual dengan harga retail dipasaran pada harga RM 12 setiap unit. Hargaborong/agen pula adalah RM 5.50, maka untung kasaradalah RM 6.50 setiap satu, ataupun dari segi %, ianyadalah +118%. Untuk kotak songkok, harga borong/agendinikmati apabila kuantiti minimanya adalah 40 unit(warna2 boleh di campur). Harga2 tersebut adalah sah untuk pengambilan diLembah Klang, maklumlah untuk permintaan luar KL,harus ditambah kos penghantaran dengan Pos Laju.Sila lihat gambar butang serta kotak songkok sayayang dilampirkan bersama e-mel ini.
Semua pertanyaan boleh ditujukan kepada e-melpejabat saya di mtacsb@tm.net.my kerana laman web sayadi www.mtac.com.my masih di dalam proses pembinaan.Sekian, terima kasih. Selamat berniaga terutamamenjelang Ramadhan yang akan tiba tidak lama lagi.
Yang benar,
Idris Mokhtar
(Pengarah Urusan)
MTAC Sdn Bhd
(No. Sykt. 360109-M; MOF 357-02001291)
Blok A-1, Tingkat 7, Wisma Yakin,
Jalan Masjid India, 50100 KL.
Tel (03) 2694-4828 / Fax (03) 2694-4817 / E-mel: mtacsb@tm.net.my
Sumber: http://www.utem.edu.my/rshproduct/Page_25.pdf
Product Gallery ‘08
©2008 University Industry Centre. All right reserved
SONGKOK VENTILATION
SYSTEM
The idea to invent this product is inspired from the problem of wearing ‘songkok’ for a long period. Normally, after we wear ‘songkok’ for
a certain period, the area inside ‘songkok’ becomes humid and hot and this will make the head feel itchy and uncomfortable. Even though
the current design of ‘songkok’ has 2, 3 or 4 holes for ventilation, but this is not enough and sometimes the users still feel hot and uncomfortable.
In order to avoid this, the designer has designed a ‘songkok’ that is equipped with a small fan to provide a good ventilation system
to the ‘songkok’. After surveys have been done, it is found that there is no invented product in the market similar to this yet. Therefore,
initiative has been taken to invent it and hopefully it will give benefits and can be commercialized soon. The system comprises a small
fan, a mini switch, 4 AAA size batteries and socket that attached to a normal two or four holes ‘songkok’.
Researchers Info
Fariz Ali
Wan Hazwani
Tel : +6(06)-555 2205
Fax : +6(06)-555 2222
E-mail : fariz@utem.edu.my
25
INTRODUCTION
Faculty of Electrical Engineering
NOVELTY
OBJECTIVES
To design a comfortable ‘songkok’ equipped with mini fan for ventilation system.
To solve problem of humidity and hot area inside ‘songkok’.
To develop a functioning end product that has high potential for commercialization
This product uses only 4 AAA Size batteries which can be found easily in the market. The new attached system is light and users will
not feel the difference in weight. By using this product, users will feel more comfortable to wear ‘songkok’ for a long period. After
surveys have been done, it is found that there is no invented product in the market similar to this yet. Therefore, initiative has been
taken to invent it and hopefully it will give benefits and can be commercialized soon.
0
Temperature Vs Time
28.0
28.5
29.0
29.5
30.0
30.5
31.0
31.5
32.0
32.5
33.0
33.5
34.0
34.5
35.0
35.5
36.0
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
Minute
Degree Celcius
Fan OFF
Fan ON
Figure 2: Digital Thermometer Used to
Measure Temperature
Figure 1: Charger and 4 AAA Batteries
Figure 3: Songkok with Mini Fan Figure 4: Inner Side
Table 1: Experiment Result
Product Gallery ‘08
©2008 University Industry Centre. All right reserved
SONGKOK VENTILATION
SYSTEM
The idea to invent this product is inspired from the problem of wearing ‘songkok’ for a long period. Normally, after we wear ‘songkok’ for
a certain period, the area inside ‘songkok’ becomes humid and hot and this will make the head feel itchy and uncomfortable. Even though
the current design of ‘songkok’ has 2, 3 or 4 holes for ventilation, but this is not enough and sometimes the users still feel hot and uncomfortable.
In order to avoid this, the designer has designed a ‘songkok’ that is equipped with a small fan to provide a good ventilation system
to the ‘songkok’. After surveys have been done, it is found that there is no invented product in the market similar to this yet. Therefore,
initiative has been taken to invent it and hopefully it will give benefits and can be commercialized soon. The system comprises a small
fan, a mini switch, 4 AAA size batteries and socket that attached to a normal two or four holes ‘songkok’.
Researchers Info
Fariz Ali
Wan Hazwani
Tel : +6(06)-555 2205
Fax : +6(06)-555 2222
E-mail : fariz@utem.edu.my
25
INTRODUCTION
Faculty of Electrical Engineering
NOVELTY
OBJECTIVES
To design a comfortable ‘songkok’ equipped with mini fan for ventilation system.
To solve problem of humidity and hot area inside ‘songkok’.
To develop a functioning end product that has high potential for commercialization
This product uses only 4 AAA Size batteries which can be found easily in the market. The new attached system is light and users will
not feel the difference in weight. By using this product, users will feel more comfortable to wear ‘songkok’ for a long period. After
surveys have been done, it is found that there is no invented product in the market similar to this yet. Therefore, initiative has been
taken to invent it and hopefully it will give benefits and can be commercialized soon.
0
Temperature Vs Time
28.0
28.5
29.0
29.5
30.0
30.5
31.0
31.5
32.0
32.5
33.0
33.5
34.0
34.5
35.0
35.5
36.0
10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
Minute
Degree Celcius
Fan OFF
Fan ON
Figure 2: Digital Thermometer Used to
Measure Temperature
Figure 1: Charger and 4 AAA Batteries
Figure 3: Songkok with Mini Fan Figure 4: Inner Side
Table 1: Experiment Result
Sumber:http://www.tourismpenang.gov.my/heritage_living_songkok_maker.html
Made to OrderPenang Island’s Sole Songkok Maker
Lebuh King, George Town.
The tiny songkok-shop he runs is not something to boast about but the fact that Haja Mohideen OSM Mohd Shariff is the sole songkok-maker on Penang island, is.
Inheriting the shop and (of course, the skill) from his late father, Haja Mohideen started out by helping his father at the shop after school. From sewing the base of the songkok (a traditional Malay headgear), a simple task reserved for novices, he soon progressed to become a songkok “professional”.
Despite having the paper qualifications to secure a more stable job, the young apprentice decided to follow in his father’s footsteps. After all, he was the son of the man who practically founded the songkok-making business in the 1930s!
Haja Mohideen makes the songkok himself – from cutting the velvet cloth to sewing the base and putting all the materials together, he does it all. This, of course, means that he sometimes has to stay up past midnight to get the orders ready especially during the Hari Raya season and Maulidur Rasul celebration. After all, no outfit is complete without the traditional songkok!
Besides the usual songkok, he also sells the custom-made tarbus (higher and more rounded compared with the ubiquitous songkok) at his shop. Such orders are usually received from cultural performers.
Whether you want your songkok higher or wider, he makes sure the fit and design is just right. Although orders for his hand-made songkok have dwindled with the times, Haja Mohideen continues to champion this fading art.
Because it is his pride and passion, the 61-year-old works almost non-stop, producing an average of five songkoks a day. His shop is usually open from 11am to midnight. In fact, the only time you will find him away from his “songkok studio” is during Friday prayer time!
Made to OrderPenang Island’s Sole Songkok Maker
Lebuh King, George Town.
The tiny songkok-shop he runs is not something to boast about but the fact that Haja Mohideen OSM Mohd Shariff is the sole songkok-maker on Penang island, is.
Inheriting the shop and (of course, the skill) from his late father, Haja Mohideen started out by helping his father at the shop after school. From sewing the base of the songkok (a traditional Malay headgear), a simple task reserved for novices, he soon progressed to become a songkok “professional”.
Despite having the paper qualifications to secure a more stable job, the young apprentice decided to follow in his father’s footsteps. After all, he was the son of the man who practically founded the songkok-making business in the 1930s!
Haja Mohideen makes the songkok himself – from cutting the velvet cloth to sewing the base and putting all the materials together, he does it all. This, of course, means that he sometimes has to stay up past midnight to get the orders ready especially during the Hari Raya season and Maulidur Rasul celebration. After all, no outfit is complete without the traditional songkok!
Besides the usual songkok, he also sells the custom-made tarbus (higher and more rounded compared with the ubiquitous songkok) at his shop. Such orders are usually received from cultural performers.
Whether you want your songkok higher or wider, he makes sure the fit and design is just right. Although orders for his hand-made songkok have dwindled with the times, Haja Mohideen continues to champion this fading art.
Because it is his pride and passion, the 61-year-old works almost non-stop, producing an average of five songkoks a day. His shop is usually open from 11am to midnight. In fact, the only time you will find him away from his “songkok studio” is during Friday prayer time!
No comments:
Post a Comment